torsdag 28. juli 2011

Oppdatering fra kjøkkenhagen, drivhus og sommer :)

Det vokser så det knaker i kjøkkenhagen min.



Pallekarmene som ble satt opp i begynnelsen av juni inneholder ikke lenger små planter. Kassen er nå fylt til randen. Salat og ruccola er plukket og spist i lang tid, i går tok jeg vekk restene - slik at jeg kan så en ny runde før høsten kommer :)

Slik ser det ut i kassen mine nå - ikke lenger så mye av kassen som synes...


... og jeg har fått den bønneveggen som jeg ville mot naboen. Litt skjerming, men allikevel åpent.


Jeg er i full gang med å høste bønner, og nye kommer hver dag :) 


I ettermiddag hadde jeg squars og bønner i aluminiumsfolie på grillen - kjempegodt!


Kassa med jordbærplanter og urter som så slik ut i juni - er nå overfylt! Så neste år tror jeg nok at noen av jorbærplantene må få en annne plassering.


Setteløken (blanding av rød, gul og hvit) har vokst seg store og fine og kan nå brukes, men jeg har tenkt å la dem stå litt til å vokse seg ennå større.


De første gulrøttene er prøvesmakt og smaker aldeles fortreffelig. Denne var tykkere enn tommelen og ca 15 cm lang :)


Kassa med de to squarsplanene er nesten ikke synelig, men der produseres det squars i full fart.


Nydelig på grillen ;)


Ellers har den siste uka som jeg har viste i forrig blogginnlegg, bl.a gått med til å lage heller. Her kommer noen bilder fra uteplassen ved drivhuset og de første hellene som nå er på plass.


Muren rundt plassen kom raskt på plass, men vi har i gjort noen småjuseringer. Nå er imidlertid drenering og jord fylt inntil - og det ble så fint synes jeg :)


Dette er de første hellene som kom på plass. Ut til plenene legger jeg halvstein av belegningssteinen vi har i gårdsplassen. Vi har endel av de halve igjen fra pallene - og endelig kommer de til nytte. På denne måten vil ikke den grove grusen som jeg skal ha mellom hellene forville seg ut i gresset, og jeg får også en kan å kjøre gressklipperen opp på slik at jeg slipper å klippe/trimme kanter.


I innlegget om opprydningen rundt drivhuset lurte jeg på hva jeg skulle ha inntil veggen, og valget falt på elvestein som er lagt mellom belegningstein. På denne måten renner evt vann bort fra plassen.


Tidlig i vår kjøpte jeg 3 trompeter fra ei inne på forumet Hagegal, og jeg er så stolt for nå er det blomsterknopper på alle tre :) Denne er i ferd med å springe ut, og jeg er så spent på resultatet. Blomstene er LAAAANGE, men planten ble kjøpt fordi den hadde så nydelige hvite tegninger på bladene.


I drivhuset har jeg i år som i fjor hatt problemer med spinnmidd :( så det er ikke så frodig der som jeg skulle ønske. Imidlertid har jeg høstet mange agurker og tomater og nå er også paprika'n i ferd med å modnes.


Jeg har også en drueplante som jeg flyttet inn i drivhuset da det ble satt opp. Etter å ha stått ute i mange år, fikk den et eget hull i gulvet i drivhuset (slik at den kan trekke vann utenfra). I fjor etablerte den seg på nytt, og i år er det drueklaser på den - ikke mange - men de også modnes nå om dagene - og smaker SÅ GODT.


Morsomt å se hvordan de modnes i forskjellig tempo.



Ferien min er snart over, og neste uke er det tilbake til arbeid igjen. Jeg hadde orket noen uker til, men slik er det vel bestandig. De siste to dagen har vært nydelig her på Nøtterøy. I går var vi ute med båten, tok middag på brygga i Tønsberg - hvor vi la til rett utenfor pizzaresturanten og spiste i båten. Her kommer gutta mine med maten ...


... og bedre enn dette kan det vel ikke bli.


Turen i går gikk rundt Nøtterøy. En herlig tur hvor vi voksne kan kjøre "innaskjærs" i rolig tempo, og hvor vi også kan velge å kjøre litt lenger ut slik at gutta får vind i luggen ;)


Men her er det vel noe rart?


2 kommentarer:

sisla sa...

Åhh herre jemini kor flenk du e. Du må være født med grønne fingre. Blir målløs når jeg ser alle de flotte bildene du har lagt ut av plantene dine. Her i Molde har vi regnet vekk hele sommeren, i dag er det 12 grader. Ikke mye å skryte av, blir nesten litt misunnelig når jeg ser de fine sommerbildene dine. Du får ha en fortsatt fin sommer ;-)

Anne sa...

Så utrolig flott hagen din er, også så mange herlige grønnsaker, frukt og bær du har fått til! Helt fantastisk flink, er du :-)

Og drivhuset ditt blir fantastisk flott med de nye hellene!

Ha en fin sommerkveld!

Klem fra Anne

PS! Tusen takk for de hyggelige kommentarene du legger inn hos meg, de setter jeg stooor pris på!