mandag 9. juni 2008

England - en titt

Da har jeg hatt en flott langhelg i England. Turen startet med en helstresset meg - som etter å ha hatt ansvar for nytt telefonsystem på jobben, fikk beskjed om at det ble staret opp onsdag ettermiddag etter at jeg hadde gått hjem selvfølgelig (gikk en time tidligere.) Da jeg på vei til jobb onsdag morgen oppdaget jeg nemlig at passet mitt selvfølgelig hadde gått ut for en måned siden :-( Superstressa kjørte jeg rett forbi avkjøringen på motorveien der jeg skulle ta av, og måtte kjøre noen km ekstra før jeg fikk snudd, men nødpasset var på plass i veske torsdag morgen...

... som skulle vise seg ikke skulle bli noe rolig dag! Skulle jo gå kl. 12 for å rekke flyet fra Torp, og hva skjer når jeg kommer på jobb - jo telefonsystemt virker ikke som det skal - det ringer her og der (selv hos sjefen min som er på ferie i Barcelona...), og det er ingen som forstår noe - før kl. er ti på halv tolv og vi får beskjed om at Telenor har problemer - henger meg på og HÅPER at det er redningen. Kl. ti på tolv får jeg beskjed om at Telenoer er på vei opp igjen. Hvordan det gikk? Det får jeg se i morgen (måtte bare gi stafettpinnen videre til et firma vi har samarbeidet med).

Men kl. 1410 gikk da flyet og jeg og mann var ombord, med nødpass, ingen syke unger, men med en forferdelig hodepine.

Vel fremme i England fikk vi leiebil, og startet den 3-31/2 timer lange turen (det var det den skulle ta - men vi bruke 6 timer med 1 stopp). Vi var så heldige å hadde en slik flott dame en en svart liten boks som viste oss veien - den var ikke den korteste og raskeste....

Men vi kom da til Exeter - helt syd i England. Hotellet var flott - og det var badekar der - det elsker jeg - MEN....

... dette var vist ikke dagen for meg - for med fortsatt dundrende hodepine - la jeg meg ned i badekaret - koste meg, og gikk opp etter ca 1/2 time. Da begynte jeg å skjelve så voldsomt og hakke tenner ..... HØY FEBER!!!! MEN med EN PAKKE paracet innabors de neste dagene - gikk det forsåvidt greit :-)

Her er et bilde av katedralen i Exeter - en STOR sak!!!!

Fredag hadde mann min ett møte, men på ettermiddagen tok vi en liten biltur til en liten landsby ikke så langt unna. Dette var ifølge mann min sin møtekontakt - den byen med flest damer med blått hår.... Nydelig var det i alle fall der, men en fabelaktig strand av bare masse av runde stener som det raslet skikkelig i når dønningene slo. Det var også helt spesielle "fjell" mot vannet (fikk vite senere på dagen at det ikke var sikkert å gå langs disse - da det stadig gikk av store deler pga. vannets herjinger).

En liten bro over en liten elv som renner ut i havet...

Og se så merkelig "fjellet" er...

Langs hele strandpromenaden var det små kafeer på den ene siden, og langs den andre var det bygget opp en høy mur som holdt vannet vekk fra byen. Oppe på denne gikk veien, og solstolene stod klare - bare til å ta plass - herlig!

Dagen etter bruket vi til å se litt på det som fantes i området, og deribland Stonehenge som lå 2 timers kjøring nordover igjen fra Exeter. Her kommer noen bilder fra det fabelaktige monumenet - hvor deler ble bygget for over 5000 år siden. Stenene kom på plass for ca 3000 år siden, og man tror det har foregått relegiøse sermonier her, og at solenes stilling har hatt en STOR betydning i hvordan stenene er plassert. Stenene i den ytterste ringen er ca 6 meter høye, så det er et beundringsverdig byggverk!

Er det ikke et ansikt på denne stenene?

Og et at det få bildene av meg - ja jeg var der! (men for det meste bak kamera).
På vei tilbake kjørte vi innom en herregård med en stor park! Flott var det med eget vann, broer, ender, svaner, mange nydlige bygninger - her er noe....




En egen kirke hadde de også - en nydelig liten kirke .
Og svanemor med ungene sine som gikk bare noen få meter unna...

Allikevel er det ikke slik hager/parker som imponerer meg mest i England - nei det som imponerer er de SMÅ hagenene som de har utenfor inngangen sin - velkonstruerte - med et hav av blomster i alle mulige farger - JEG ELSKER DEM! Hele denne hagen f.eks. er nok ikke mer enn ca 4*6 meter....

Så til slutt vil jeg over den damen i den storte lille... (boksen). Hun var hyggelig hun! Men veier i England er jeg ikke helt sikker på at hun hadde helt kontroll på - i alle fall ikke de beste, flotteste, sikreste og raskeste...
Scrappe- og kortdilla som jeg har måtte jeg jo innom noen scrappebutikker. Fant 2 i Exeter og mens jeg satt og leste i et blad fant jeg jammet ett i Britol også - og med en utrolig snill mann, plotten vi inn adressen, og dette var dit damen førte oss...

... på en vei så smal at hekken subbet inntil bilen på begge sider (KIA - ganske liten bil). Og ikke nok med det - vi ble også ført inn til disse...

... hønene. De var fine de, men ikke akkurat det vi var på jakt etter! Utrolig nok FANT DAMEN I DEN LILLE SORTE (boksen) et hagesenter (men korrekt navn!) og med stor skepsis regnet jeg ikke med å finne noen scrappeting her, men JODA - innenfor hagemøblene, innenfor gartneriet med hageblomster, og innen for rommet med skoene og pyntetingen der...
ÅPENBARTE HIMMELEN SEG! En stor scrappebutikk - med MASSE fint! Kjøpte jeg noe - ja litt....
Og ikke nok med det - på vei ut gjennom skoene, pyntetingene, blomstene, hagemøblene, hageredskapene, frøene og kassene - TROR DU IKKE MANN MIN FANT VW Trends - Bladet for de som elsker gamle BOBLER...
Så alt i alt - en meget vellykket tur både for meg og mann min.

3 kommentarer:

Mats Bettum sa...

Hørtes ut som en utrolig lære og minnerik tur tante :) Også et bilde av deg foran kameraet også... Ikke dårlig :P
Men en ting som derimot er dårlig, er at du ikke har kjøpt noe til meg :O eller, det vet jeg ikke da men...

Mats

Agnetha sa...

Så flotte bilder fra turen deres Line. Husker jeg ikke helt feil så var du jo på jakt etter en scrappebutikk i England i fjor også med litt trøbbel:) Den herregården skulle jeg likt å ha eid, selvfølgelig med tjenestepiker og gartnere da, hehe

Lekre bryllupskort du har laget, mulig jeg må låne den malen av deg en gang

Anita sa...

Så heldig dere er som har kost dere i England!! Kunne tenkt meg en voksen tur snart jeg også, men da er nok København ønsket akkurat nå!! Spennende å få se hva du kjøpte i den kortbutikken! Kanskje noe som kan lånes og læres!!