torsdag 22. april 2010

Det spirer og gror

Endelig skal dere få en liten titt inn i mitt paradis :))) Jeg koser meg stort med mitt nye drivhus om dagen, og det spirer og gror. I påsken ble de første frøene sådd, og i ukene derpå har jeg priklet og fylt stadig mer inn i huset.

Første bilde er synes jeg var litt tøft. Det er tatt av eldstemann og rett mot sola som var på vei ned nå i kveld. En Pelargonium som reiser seg stolt...


Slik ser den ut i dagslys. Jeg måtte jo ha litt farge inn i drivhuset da jeg "flyttet" inn og 4 pelliser fikk ny bolig. De hadde kanskje ikke forventet seg å bli beskjært med det samme de kom innenfor døra, men det var slik det ble ....


Så nå står det mange nye små barn og venter på å få røtter. Et par gamle "blå klokker" har blitt skjært ned - så får vi se hvordan det går, og i bakkant har 4 små tårestiklinger også fått ny og større potte.


De små frøplanene min er nå vel etablert, og får masse av gjødsel - blir spennde og se hvordan resultatet blir til slutt.

Det er stor forskjell på hvor fort de vokser, sånn som disse (som jeg fikk i en byttegruppe inne på DinHobby), har jo bare vokst kjempefort!

Helt sommer er det nå ikke selv her på Østlandet, dette er hva som kom ned på søndag - HAGEL! Da er det godt at drivhuset har isolasjon og varme i gulvet slik at det små ikke ligger slappe når dagen gryr.


Jeg har ellers en kjempesnill pappa, som har fått laget masse flott til drivhuset mitt. Deribland disse flotte bretten med ca 1.5 cm høy kant. Her kan jeg fylle opp med vann slik at jeg slipper å vanne hele tiden.


Paprika og Physalis har også kommet fra pappa. Disse ble sådd inne i jan og er allerede store. Tomatplanter fra samme "leverandør" er også på plass.


Ikke bare er paprikaplantene på plass, men det er allerede begynt å komme paprika på dem. Ca 3 cm lange er de nå. Det er slike lange søte paprika som man finner i butikken - rett og slett tatt frø fra en butikk kjøpt!


3 forskjellige slag med Georginer er også på plass. Vi har de siste to årene lån en hytte av nabo'n og her stod slike nydelige Georginer. Iår ville jeg derfor ha noen her hjemme. Det var da ikke nok med en (eller to - for det er to knoller i hver pakke), men 3 forskjellige slag har altså komme i jorden.

Siden jeg aldri har forsøkt disse før, var det stor glede da det dukket opp grønt allerede etter noen dager slik man ser på bildet. Nå begynner de å bli små planter :)))


Flere oppdateringer fra drivhuset kommer :) Ønsker alle en god helg!

2 kommentarer:

Elisabeth sa...

Åee..så mange flotte spirer, jepp vi har masse å glede oss til utover. Grattis med nytt drivhus, det er virkelig et gledens hus for alle oss som er plante og hagegale :)

Irene sa...

Takk for at du laget et så stort og flott innlegg fra drivhuset ditt! Jeg digger virkelig å følge med !!